Fodbold er big business: milliarderne bliver kun flere i fremtiden

Kilde: Unsplash

Hvis du er en af dem, der altid gerne har ville være professionel fodboldspiller, så er du ikke alene. Det anslås nemlig at næsten halvdelen af verdens befolkning interesserer sig for fodbold, og hver femte person spiller fodbold på den ene eller anden måde. Det er klart den mest populære sportsgren i verden, og det er derfor klart at der er mange virksomheder, der har med fodbold at gøre.

Fodboldindustrien vokser
Fodbold er nemlig blevet big business, og flere af verdens største sportsklubber er fodboldklubber. Med kæmpe tv-rettigheder og fanbaser i hele verden stiger fodboldklubberne hele tiden i værdi. Kæmpe brands som Adidas og Nike har sponsoraftaler med klubber og landshold, mens store tv-kanaler og streamingtjenester betaler milliarder for at få lov at vise kampe fra de forskellige ligaer. Det er altså enorme summer der florerer i fodboldverdenen, og pengene forventes kun at vokse i fremtiden.

Fodbold er mest populært i Europa og Sydamerika, men en stigende interesse i især Kina og USA (verdens to største økonomier), tyder godt for den generelle forretning i fodbold. Der er altså mulighed for at ekspandere fodbold endnu mere til disse to markeder. Det er også noget vi allerede ser. De største fodboldklubber afholder normalt deres pre-season i enten Asien eller USA for at opbygge deres brand globalt.

Kilde: Unsplash

Det er specielt unge mennesker der her målrettes efter. En ny Gallupundersøgelse viser, at specielt mange unge mennesker i USA viser interesse for fodbold. Blandt de 18-34-årige var det kun amerikansk fodbold, der havde mere interesse. Fodbold, den europæiske slags vel og mærke, er altså i rivende udvikling derovre på den anden side af Atlanten. David Beckhams nye MLS-klub, Inter Miami, der sidste år spillede sin første MLS-kamp, er desuden endnu et symbol på fodboldens voksende tilstedeværelse i USA. Det er en klub med store ambitioner, som vi sikkert kommer til at høre mere om i fremtiden.

Fodbold i udvikling i Danmark
Ligesom fodbold er i udvikling globalt, sker der også meget herhjemme i Danmark. De danske klubber er gennem årene blevet mere vant til at spille med i Champions League. Også landsholdet har udviklet sig enormt. Se bare på Danmarks succes ved sommerens EM-slutrunde. Her var danskerne et af de bedst hold overhovedet, og det var lige før Hjulmands tropper nåede finalen inden England blev endestationen i semifinalen.

Ser vi på klubfodbolden, har det i mange år været FCK der var Danmarks håb ude i Europa, men sidste år var det FC Midtjylland, der har tog den tjans. Der er stor konkurrence mellem de to hold, og kigger vi på Superliga betting her i slutningen af August, er det også dem der er favoritter til at vinde det danske mesterskab. FCK står til odds 1.90 mens FC Midtjylland står til odds 2.10. FCM har med deres nye ejere fået flere penge mellem hænderne, og det er også en af grundende til at de nu kan konkurrere med FCK.

Andre danske klubber forventes snart at få samme model, og vi må derfor også regne med en øget investering i de danske fodboldklubber. Mange af de investeringer vil komme fra udlandet, og det seneste eksempel så vi da Sønderjyske sidste år blev købt af amerikanske investorer.

Det er det samme billede i det meste af verden, hvor fodbold får mere fokus. Jo mere populær fodbold bliver, og jo flere mennesker der begynder at gå op i det, jo flere penge vil der blive investeret. Det er derfor klart at fodboldbranchen er en af de brancher, som vi skal holde et ekstra vågent øje til i de følgende år.