Mr Green: En investering i fremtidens online kasino?

Mr Green er et online kasino på vej frem, som fornylig har gjort sig bemærket med blandt andet en stærkt stigende omsætning og en notering på Nasdaq Stockholm i Sverige. Men hvad adskiller Mr Green fra andre online kasinofirmaer, og er der en god grund til at investere netop i dem? Dette prøver vi i denne artikel at svare på.

Mr Green blev grundlagt i 2007 af de tre svenskere Fredrik Sidfalk, Henrik Bergquist og Mikael Pawlo. Efter nogle år med moderat vækst gik de i 2013 på børsen på AktieTorget i Sverige. Herefter er det gået rigtig stærkt, hvor de allerede året efter modtog deres første store priser med blandt andet Årets Mest Innovative Start-up 2014. I november 2016 flyttede de, som et led i en ny strategi, deres børsnotering til det anerkendte Nasdaq Stockholm med første handelsdag den 1. december 2016.

Mr Green har siden starten tilbudt online kasino - først til Sverige og senere til hele 13 primært europæiske lande. Disse lande tæller blandt andet Norge, Storbritannien, Tyskland, Østrig, Holland, Polen og Finland. Selskabets strategi har historisk været at udvide sig geografisk via opkøb for egne penge, hvor de senest her i 2016 har søgt at ekspandere sig til det danske marked ved køb af det danske kasinoselskab Dansk Underholdning (kilde: http://www.casinoonline.dk/mr-green/). Dansk Underholdning havde selv i 2016 en omsætning på 3,9 millioner euro fra deres online kasinosider Bingosjov, Bingoslottet og Balletbingo. Købet kommer til at koste Mr Green cirka 9 millioner euro, og planen er at beholde den nuværende danske portefølje, som så på et senere tidspunkt suppleres med Mr Green’s eget kasino, når overtagelsen af Dansk Underholdning forhåbentlig godkendes i april 2017 af Spillemyndigheden i Danmark.

Generelt må man sige, at Mr Green har foretaget en kæmpe ændring af deres forretninger i den seneste tid op til noteringen på Nasdaq Stockholm. Dette har blandt andet også inkluderet etableringen af sportsbetting i juni 2016 på deres side samt en ny forretningsstrategi kaldet Mr Green 2.0. Hovedmålene for denne strategi er at forstærke deres brand, tilbyde flere og bedre produkter, at udvide geografisk og at være bæredygtig både i forhold til miljøet og spillerne.

Mr Green’s nye strategi har faktisk allerede givet pote både i regnskaberne, blandt spillerne og blandt anmelderne. Her har Mr Green blandt andet vundet de meget anerkendte priser EGR’s Årets Nordiske Kasino 2017 og IGA's Årets Online Udbyder 2017. På spillerfronten er brugerfladen på bare et kvartal steget med 11,1 % op til over 110.000 brugere i Q4 2016. Dette har også betydet en større brugerindbetaling fra 602 MSEK i Q2 2016 til 817 MSEK i Q4 2016, hvor den største stigning især er kommet fra det vesteuropæiske marked og fra mobilkasino. Den samlede omsætning for Mr Green er også steget fra 792,6 MSEK i 2015 til 924,5 i 2016, hvor fordelingen er godt geografisk spredt henover Europa med 34 % i Norden, 35 % i Vesteuropa og 28 % i Centraleuropa med de sidste 3 % i resten af verden.

Mr Green ser altså ud til at være i flot vækst og går en spændende fremtid i møde med blandt andet en ekspansion til Danmark. På den mellemlange og lange bane satser de selv på en EBITDA på henholdsvis 20 og 15 %, som ikke synes at være umulig, da man regner med, at det samlede spilmarked i Europa øges med hele 9 milliarder euro fra omkring 17 milliarder euro i 2015 til omkring 26 milliarder euro i 2021.